"Ik mag zijn wie ik ben"

Just to be You

Bij hoogbegaafdheid denkt men al gauw aan kinderen met een enorme leerhonger die vooral gestimuleerd moet worden door allerlei educatieve ‘hoogstandjes’.


Bij de hoogbegaafde creatieve leerling werkt dat echter niet zo. Deze leerlingen hebben vaak met vakken zoals rekenen, taal of andere leervakken helemaal niets. Deze kinderen willen creëren!
Ze maken van gesloopt speelgoed bijvoorbeeld iets totaal nieuws. Ze bedenken zelf dingen en komen met zelfbedachte oplossingen waar anderen totaal niet opgekomen zouden zijn.

Het zijn creatieve associatieve denkers. Over nieuwe informatie wordt veel nagedacht wat al snel de indruk wekt dat er geen focus is. Deze nieuwe informatie wordt dan gekoppeld aan iets wat ze al weten om uiteindelijk tot een geheel nieuw concept te komen. Het zijn de uitvinders, de out-of-the-box denkers die de wereld met hun innovatieve ideeën hard nodig heeft.

In het onderwijs is men meestal niet ingesteld om aan hoogbegaafde creatieve leerlingen op de voor hen juiste manier en niveau lesstof aan te bieden. Met als gevolg dat deze leerlingen gaan onderpresteren. En van onderpresteren ga je je ongelukkig voelen, hetgeen uiteindelijk tot depressie en gebrek aan zelfvertrouwen kan leiden. Met uitval van school als gevolg.